I en sensationell nyhet meddelar Facebooks moderbolag Meta att de inför betalning för att slippa annonser och datainsamling på Facebook och Instagram i Europa. Användare som inte vill bli övervakade kan nu betala 10 euro i månaden för att stänga av annonser och spårning.
Detta är ett drastiskt steg för techjätten, som byggt sin enorma vinst på att samla in data om användarna för att sälja riktad reklam. Men nya lagar som GDPR och Digital Markets Act tvingar dem nu att erbjuda alternativ.
Lagarna som skakar om nätet
Den nya lagen DMA klassar Facebook och Google som "grindvakter" och kräver att de ger användarna val. Samtidigt har GDPR redan ställt hårda krav på integritet och samtycke. För första gången måste techjättarna nu fråga europeiska användare om lov innan de samlar in data.
Experter varnar för att detta bara är början. Andra delar av DMA kan tvinga Facebook att släppa in konkurrenter och öppna upp sina system. Lagstiftarna vill bryta monopolet och ge användarna fler val.
Så påverkas din upplevelse
För dig som användare innebär det att du nu kan välja: Antingen fortsätta använda Facebook och Instagram gratis, med anpassade annonser baserat på din aktivitet. Eller betala 10 euro för att stänga av all spårning och få en annonsfri upplevelse.
Valet är ditt - men kritiker menar att Meta försöker tvinga användare att acceptera övervakning genom att ta betalt för integritet. Hur som helst innebär det ett trendbrott efter år av gratistjänster finansierade av datainsamling.
Framtiden för sociala medier
Ingen vet ännu hur användarna kommer reagera. Kommer miljontals européer börja betala för att skydda sin integritet? Eller kommer de flesta ändå välja bekvämligheten med gratistjänster?
Oavsett väntas DMA och GDPR skapa en jordbävning för techjättarna. Facebook är först ut med betaltjänster, men Google och andra lär följa efter. De närmaste åren kommer bli en spännande tid för nätet.
Dela gärna om du bryr dig om dina rättigheter online!